ECTP
 

Mijn portfolio

Hier tref je, in het kort, voorbeelden aan van enkele ideeën die ik in de loop van de tijd opgedaan heb en wat er in de praktijk, bij met name Rabobank, mee gedaan is. Wil je er meer over weten, dan ga ik hierover graag in gesprek met je. 

NB. onder Blogs geef ik meer inzicht in hoe ik zaken met elkaar kan verbinden om tot verrassende oplossingen te komen.

Aflossingsvrije lening gecombineerd met beleggingsportefeuille

In 1989 heb ik een idee ingestuurd om een gedeelte van de overwaarde van een woning te financieren en dan te beleggen. Op dat moment werd dat door Rabobank maatschappelijk niet als verantwoord gezien.

Vanaf 1993 zijn er toch beleggingshypotheken ontwikkeld. Jammer genoeg ook met allerlei negatieve uitwassen zoals gekoppelde woekerpolissen. Beleggingshypotheken bestaan overigens nog steeds.

Probleem met paslezer Rabo Telebankieren Extra

Door installaties van andere programma's op de computer werden instellingsbestanden (zoals autoexec.bat en config.sys)  gewijzigd en werkte de paslezer van Telebankieren regelmatig niet meer. Om dat probleem snel op te lossen heb ik een programma geschreven dat er voor zorgde dat deze instellingsbestanden gekopieerd en vastgelegd werden. Als er zich later een probleem voordeed kon ik de klant, door te kijken naar de verschillen, snel en precies aangeven wat ze moesten doen om het probleem te verhelpen.

Deze oplossing heb ik bij Rabobank Nederland neergelegd met als gevolg dat zij mij uitnodigden om zitting te nemen in een bankenpanel. Later werd ik gevraagd om bij Rabobank Nederland te komen werken.

Jaren later is dit idee verwerkt in een (veel uitgebreider) tool binnen Telebankieren om allerlei instellingen voor analyse en probleemoplossing vast te leggen.

Specificaties Import- en Exportbestanden (SEB-site)

Bij Rabobank Nederland heb ik heel snel na binnenkomst de ruimte gekregen en genomen om de specificaties van Import- en Export-formaten op internet te publiceren in plaats van het telkens per post te moeten verzenden. Deze informatieve site stond al live jaren voordat bijv. Wikipedia, Facebook, Amazon en Twitter het licht zagen. De allernieuwste computers draaiden toen net op Windows 98.

Op dit moment bestaat deze site nog steeds als onderdeel van de Rabobank site, uiteraard in een moderner look-and-feel.

Communicatie tijdens productieverstoring Telebankieren

Rond de eeuwwisseling deed zich een flinke productieverstoring voor bij Telebankieren die meer dan 24 uur duurde. Omdat onze afdeling "platgebeld" werd met vragen van lokale banken heb ik de site die ik had laten maken voor import- en exportformaten laten kopiëren en gebruikten we die om op uurbasis updates te geven over de verstoring. Dat zorgde ervoor dat onze focus naar het oplossen van het probleem kon en lokale banken efficiënt en regelmatig geïnformeerd werden.

Help de helpdesk verzuipt!

In mijn HBO Management, Economie en Recht afstudeerscriptie, genaamd "Help de helpdesk verzuipt!", heb ik in 2002 de externe helpdesk voor de Telebankieren klanten onderzocht. Eindconclusie was dat het van belang is om een Helpdesk te belonen voor probleemvoorkomend gedrag i.p.v. voor probleemoplossend gedrag. Kortom, niet afrekenen per call, maar afrekenen op basis van het aantal te verwachten calls. Als calls dan structureel afnemen het voordeel verdelen tussen beide partijen. Dat resulteert dan in minder calls maar wel een hoger tarief per call. Wel netjes op afgestudeerd, maar het daadwerkelijk zo implementeren had (te)veel voeten in de aarde...

Buitenlandse betaalopdrachten in Telebankieren en Internetbankieren

Bij Telebankieren en Internetbankieren heb ik me daarna vooral gericht op het buitenlands betalingsverkeer. Conclusie van een veldonderzoek onder klanten was dat we voor buitenlandse betaalopdrachten heel lastige, niet goed te beantwoorden, vragen stelden aan klanten. Bijv. wat voor type betaalopdracht men aan wilde maken terwijl dat type van meerdere, bij de klant niet bekende, factoren afhankelijk was. Daarom hebben we de systematiek omgegooid. Vragen naar wat de klant wel weet en dan duidelijk laten zien wat de consequenties zijn voor het type opdracht en daarmee de hoogte van de verwerkingskosten. Deze meer intuïtieve manier van vragen naar wat de klant wel weet en de mogelijkheid bieden om te sturen op kosten wordt nu nog steeds gebruikt in de internetbankieren en de mobiel bankieren-app.

Tijdwinst: minder opruimen en toch sneller vinden (Six Degrees/Copernic Desktop Search)

In 2003 liep ik tegen een gratis indexeringstool aan genaamd Six Degrees die het mogelijk maakte om bestanden en mails snel terug te vinden op je computer. Die tool zorgde ervoor dat je bestanden en mails niet allemaal netjes hoefde te rubriceren en op te slaan om ze later nog terug te kunnen vinden. Dit heb ik aangekaart intern binnen Rabobank tot op het hoogste niveau en kreeg zelf toestemming om een vergelijkbaar programma, Copernic Desktop Search, te gebruiken. De ICT-afdeling heeft toen een onderzoek opgestart naar brede inzetbaarheid maar dit werd achterhaald door de vooruitgang van o.a. Windows. Windows had ondertussen Six Degrees opgekocht en heeft deze zoekmethodiek vanaf Windows Vista opgenomen in de eigen operating software. Daarmee kwam deze automatisch voor alle medewerkers beschikbaar.

Configuratie bestanden iDEAL - Beyond Compare

In 2005, bij de ontwikkeling van het iDEAL platform door Atos Worldline in Duitsland, moesten allerlei zogenaamde configuratie bestanden aangepast en vertaald worden. Dat was een tamelijk omslachtig proces. Beschrijven welke tekst, waar aangepast moest worden; Atos zocht het dan op, paste het aan en daarna kon het hertest worden. Op mijn voorstel zijn alle configuratie bestanden aan ons beschikbaar gesteld en met behulp van het programma Beyond Compare waren we in staat om aanpassingen simpel zelf door te voeren, snel te controleren en ook versiebeheer uit te voeren. Heeft veel rompslomp en tijd bespaard.  

Digitale Kluis

Tijdens een verbouwing van onze keuken kwam ik op het idee om alle briefjes (bijv. van school en de sportverenigingen) en ook foto's en belangrijke documenten op een centrale plek digitaal te bewaren. Een Digitale Kluis. In mijn ogen een perfect product dat de Rabobank zou kunnen faciliteren. In 2008 heb ik dat beschreven in een position paper en binnen Rabobank tot op het allerhoogste niveau gedeeld. Veel positieve reacties ontvangen, maar de afdeling die bij uitstek geschikt was om het op te pakken had last van het "not invented here" syndroom en had ook geen capaciteit en budget beschikbaar.

In de jaren daarna ben ik veelvuldig gevraagd om mijn idee nog eens te delen en heb ik veel deeloplossingen zien ontstaan. In mijn ogen is een échte Digitale Kluis eigendom van de klant die zelf kan bepalen wie, wanneer en waarvoor toegang heeft. Geen databank dus die door commerciële partijen uitgeplozen en gebruikt wordt. Banken zijn volgens mij een zeer geschikte partij om een dergelijke kluis te faciliteren.

Met enige regelmaat steekt dit idee weer eens de kop op zonder dat het, jammer genoeg, tot een echte oplossing heeft geleid. De noodzaak blijft echter hoog en met de toenemende privacy-issues neemt die noodzaak ook nog steeds toe.

Het lijkt er op dat deze oplossing, nog zoekende naar het bijbehorende probleem, dit probleem wel bijna gevonden heeft.....

Hypotheek met onderhoudscontract

In 2007 heb ik bij Rabobank een idee ingediend voor een Onderhoudshypotheek. Daarbij kon de vrije ruimte binnen de hypotheek ingezet worden voor periodiek ingepland onderhoud zoals schilderen, vervanging verwarmingsketel, renovatie badkamer, keuken etc. en dan bijvoorbeeld uit te laten voeren door kundige bedrijven/klanten van de Rabobank. Is binnen Rabobank niet echt iets mee gedaan maar ondertussen biedt bijv. vereniging Eigen Huis een Schilderservice aan en zijn er meer partijen die onderhoudsplannen aanbieden. 

Varianten iDEAL

Samen met een collega heb ik in 2008 diverse iDEAL-varianten voor de doorontwikkeling van iDEAL beschreven; iDEAL Identiteit, iDEAL Betaal Later, iDEAL Incasso. Inschatting toen was dat realisatie interbancair niet haalbaar zou zijn. In 2014 is de ontwikkeling van iDIN (Identiteit) interbancair opgestart en in 2016 is iDIN (gebaseerd op het iDEAL principe) live gegaan. Op dit moment wordt gewerkt aan "iDEAL inplannen"; een Betaal Later variant. 

Rabo Omnikassa

De Rabo Omnikassa is een idee dat in 2010 uit mijn koker kwam en op mijn initiatief door Rabobank Nederland ontwikkeld is. Een meer uitgebreide beschrijving over het ontstaan tref je in deze blog aan.

Benvido - You're welcome

Benvido is door mij ontwikkeld nadat de lokale voetbalvereniging N.W.C. mij verzocht om mee te denken over het oplossen van het vrijwilligersprobleem. Oplossing was het beter leren kennen van de leden, vrijwilligers en bezoekers. Informatie die dan ook goed toegankelijk blijft en niet enkel in het hoofd van de voorzitter zit. Zo'n technische oplossing was nog niet voorhanden. Daarom heb ik besloten die oplossing (enquête-tool gekoppeld aan een individueel profiel, altijd aan te passen door de profieleigenaar) te ontwikkelen. Benvido richtte zich in eerste instantie op het vrijwilligerstekort bij verenigingen en is ondertussen ook breder inzetbaar.

Snel prioriteren van potentiële ontwikkelingen (User Stories)

Discussies in de CAB (Change Advisory Board) over de prioritering van gewenste aanpassingen/User Stories in software namen vaak veel te veel tijd in beslag. Veel deelnemers in ongestructureerde discussies. Samen met een collega heb ik een objectief beoordelingssysteem ontwikkeld. Door het snel laten beantwoorden van een zestal standaard vragen kon de prioriteit van elke user story binnen één of een paar minuten bepaald worden. Van soms maar twee beoordeelde user stories per uur, naar gemakkelijk 20 beoordeelde user stories in een half uur; factor 10 tot 20x sneller dus.